lördag 3 mars 2018

Om ålder och inlärning

Trist att bli gammal... och trög! Jag tänker främst på vilken skillnad det är på inlärning. Huuu! Jag pluggade spanska när jag ännu inte var 30 fyllda. Roligt och lätt, tyckte jag. Kanske extra lätt för att jag hade en gedigen grund i franska att stå på. Pratade ganska bra spanska  i rätt många år därefter, men språk måste underhållas! Det hamnade långt bak i hjärnvindlingarna, men det FINNS där. Jag kan fortfarande böja verb, och efter några dagar i spansktalande orter går det bättre och bättre. Så kändes det t ex för ungefär en månad sedan, när jag bland annat pratade med städerskan på Gran Canaria. Jag tyckte det gick jättebra, men vid ett par tillfällen påpekade B frankt att jag stoppat in lite grekiska ord då och då.

Och denna grekiska! Nu var jag över 50 när jag började plugga så smått (och gav upp efter 3-4 terminer). Så frustrerande att befinna sig på en 5-6-årings nivå och inte ens kunna tjuvkika på svaren, för att man inte känner igen alla bokstäver. Pluggade in tio glosor på pendeln på väg till jobbet. Hade glömt fler än hälften när jag åkte hem. För att inte tala om grammatiken! Massor av grammatiska termer och begrepp, som jag aldrig stött på trots att jag även pluggat latin. Så jag, en gammal grammatiknörd, har för rätt många år sedan gett det på båten och satsar nu på att lära mig på plats. Jag struntar i satsdelar och konjugationer m m - nästan helt och hållet i alla fall - och det går faktiskt framåt nu sedan vi fått möjligheten att vistas så långa perioder på Kreta.

Trist att bli gammal, alltså, men hur kul är alternativet? Och, så länge man är någorlunda pigg och alert, är ju den stora fördelen med att bli gammal att det är ”lördag hela veckan”! Ingen semesterplanering på jobbet, och ändå fylls faktiskt kontot på med nya fräscha pengar - till nästa resa. 
Trevlig lördag-söndag!

4 kommentarer:

  1. Men du är väl "språkmänniska", precis som jag? Lite grekiska är väl ingen match! 😎

    SvaraRadera
  2. Ja, men det var ju just det.... Så bortskämd och van vid att språkplugg gått så lekande lätt, och tålamod är inte min bästa gren. Å andra sidan - som så många öar har Kreta en rätt häftig dialekt så det är ju ingen idé plugga för lärare från fastlandet :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är lättare att lära ju äldre jag blir! Eftersom jag vet så mycket mer kan jag se samband och helheter tydligare och förstår så mycket mer. Grekiskan är en utmaning och kanske det just när det gäller språk är en nackdel att ha för mycket kunskap. Men min grekiska går framåt! Det får ta sin tid - och det gjorde det ju även förr, men det har man liksom glömt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog är grekiskan en utmaning! Grattis till att det går framåt och lycka till!

      Radera