lördag 19 maj 2018

Mellan hägg och syren

... blev det i år ingen paus för skomakaren som spikar upp sin skylt. Allt - nästan - blommar nämligen samtidigt, och det med en otroligt riklig blom. Det är definitivt nytt rekord för våra häggar.



Syrenerna har slagit ut och forsythiorna  lyser fortfarande som solar i villaträdgårdarna som vi passerar när vi åker in till samhället. På vår svalare havssida  blommar faktiskt backsippan och gullvivorna fortfarande. Jag skulle så gärna vilja ha en lila syren ... och en ros och en... men tyvärr finns det inga lämpliga planteringsställen kvar på bergstomten. Smyger iväg med järnspettet för att rekognosera, innan jag stör min byggnadsarbetare med önskan om biltur till handelsträdgård. Max en decimeter - så möter spettet berget. OK, då lägger jag planerna på buskar på hyllan - igen. 

Om någon enstaka dag kommer altaner och berghällar att vara täckta av vita flingor - häggblom, men än så länge är det alltså otroligt vackert. Jag tror dock att det blir svårt att få ihop sju (eller var det kanske till och med nio?) olika sorters blommor på midsommarnatten i de här trakterna för de många som ägnar sig åt denna gamla tradition. Själv lär jag nog få fylla ut med ormbunkar och liknande för att få till min traditionella bukett i stora midsommaraftonssillunchkruset.


Fortsatt Glad Pingst!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar