måndag 25 juni 2018

Dagliljor

Att maj månad i år var något alldeles extra och utöver det vanliga vad vädret beträffar bevisar ju alla temperaturmätningar. Växtligheten bevisade samma sak genom att gå i blom mycket tidigare än vanligt och att stå i blom kortare period än tidigare år. Facebook puttade idag fram ett foto som jag publicerat för exakt tre år sedan. Dagliljor i full blom och med, enligt min notering, massor av knoppar kvar. Idag ser den blombädden ut som på foto nummer två och har gjort så i flera dagar.
 

Ja, det här är alltså de ”vanliga”, enkla dagliljorna som vi ser i så många trädgårdar. De är rätt fina, de också, men de är alltså inte dessa som jag blivit så intresserad av. De är hybriderna, de förädlade skönheterna som finns i oändliga variationer. Låt mig stolt presentera ett exemplar. Dagliljan ”Okay in Sway”


Varför jag är stolt? Jo, för att jag kläckt namnet på denna första daglilja som min väninna korsat fram och registrerat i den internationella databasen. Jag har tidigare skrivit om att hon har strax under 2000 olika dagliljor, och de senaste tio åren har hon (och numera även maken) jobbat med att korsa fram nya sorter. Ett oerhört ”pilligt” och tålamodskrävande jobb, där de ratar ca 90 procent av de exemplar de efter flera år får fram. När någon duger vidtar en hel del pyssel innan den godkänns för registrering. Så var läget när jag för rätt många år sedan var där och de behövde namn på sin nya ”baby”. Själv hade jag just skickat ett SMS till brorsan och talat om att allt var ”OK in Sway”. Taget! Det blev namnet, och året därpå lanserades OK in the UK.

Nu väntar jag med spänning på att ALLA mina (cirka 10-12 st...) ska blomma, men det dröjer. Var så säkra på att det kommer bilder!
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar