måndag 15 augusti 2022

Läget, läget …

Att det är läget som kostar är ju absolut inget nytt när det gäller såväl permanentbostäder och fritidshus som restauranger och hotell. Att huset/stugan är i toppen-, medelmåttigt eller t o m dåligt skick spelar ofta ingen större roll. Ett jättefint hus (tyckte vi) såldes förra året här på vår udde. Priset var oväntat högt, men det berodde väl till en stor del på att ägarna nyligen  renoverat bland annat kök och badrum - trodde vi. Döm om vår förvåning när de nya ägarna REV det och byggde ett helt nytt hus.

I går besökte vi ”Restaurangen med 280˚ havsutsikt” (Svärdsklova skärgårdskrog) med ett rätt svårslaget läge.


Maten är av högsta klass och servicen likaså. Trots detta betalar man nog rätt mycket för utsikten också. När en lunchsallad kostar 280 kr vill det till att det, förutom sjöutsikt, är ”något alldeles extra”. Den jag åt svarade faktiskt upp till det! Vi har ätit här tidigare, så prisläget var ingen överraskning, men nog är det i saftigaste laget! Men - fullsatt var det på restaurangen! 

Vi har haft ett par jättefina veckor här ute på Udden, när vi mest slappat - skyllt lättjan på covid. Nu måste vi åka hem för en vecka fullspäckad med bokade tider: bilservice, kardiolog, optiker, tandläkare … puh! 

Jag trodde att dagliljeperioden var helt slut men som en glad överraskning slog Strawberry Candy ut

… och (hurra!) en vit daglilja, Arctic Snow, som jag hade gett upp hoppet om. Den hade jag inte full koll på, så den hade  börjat  dra ihop sig när jag såg den. Därför är fotot inte mitt i original. Jag har fotat etiketten/skylten som följde med plantan från handelsträdgården för flera år sedan.

Dessa kompenserar för en negativ överraskning - en massa otäcka larver som äter upp mina pelargoner! De - larverna - är först bruna och blir sedan gröna, ca 1,5 cm långa och har en förskräcklig aptit. Aldrig någonsin har jag haft ohyra på pelargoner, och det jag läser om på nätet handlar bara om rost och bladlöss. Nåja, de får väl kalasa nu när vi lämnar så får jag slänga resterna nästa gång vi kommer ut.

En bra vecka och fortsatt fin sensommar önskas er!

8 kommentarer:

  1. Hur det än är, så kommer en "vardag" efter sommaren. Fler inbokade angelägenheter gör att man tillbringar mer och mer tid hemma i stan. Kan jämställas med semefter.

    SvaraRadera
  2. @Bert. Ja, visst är det så. Känns lite vemodigt, men samtidigt känns det inte lika angeläget att bo ute ”i skogen” när de mörka kvällarna kommer tidigare och tidigare.
    Nu ligger ju din bild med i kommentaren som tidigare!

    SvaraRadera
  3. Jepp - funkar som det ska frå datorn. Men inte från mobilen, t.ex.

    SvaraRadera
  4. Hus kan man ändra, men inte läget. Det är viktigt.
    ”Restaurangen med 280˚ havsutsikt” verkar häftigt, god mat och vacker utsikt, härligt.
    Så skönt att ni haft det sp härligt på Udden detta år.
    Skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst har vi haft en vacker sommar på såväl väst- som ostkust! Men vilket omslag. Från att ha pustat i klibbig värme ena dagen till att plötsligt hoppa i långbyxor o tröja nästa dag. Sååå svalt behövde det väl inte bli …. Ha det så bra!

      Radera
  5. Det är hemskt när man får ohyra på sina växter, oavsett vad det är för nåt. Men när det är massor av sköldlöss som jag fick på gladiolusblad då blir man livrädd, dom går ju inte att få bort.....
    Tyvärr har jag ännu inte kommit ut i trädgården eller på altanen sen jag kom hem från sjukan, men idag ska Rolle skruva upp ett stag dit ut så jag har nått att hänga på när jag ska in och ut. Har svårt för att gå och det är "hela" 2 steg dit - ett trappsteg och en ganska hög tröskel.
    Jag är dock på bättringsvägen och kan nu gå en bra bit - inne - med hjälp av käpp. Men ute lär det nog dröja innan jag kommer.....
    KRAM - Susie




















    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så tråkigt att höra vad du råkat ut för, men också skönt att höra att du fått komma hem igen. Och att tal, intellekt m m fungerar som tidigare. Förstår dock att det måste vara jättejobbigt att inte kunna gå ute i trädgården och pyssla. Men har också förstått att du är en riktig kämpe, så nästa odlingssäsong är du säkert igång igen. Lycka till med rehab! Kram.

      Radera
  6. Idag när "räcket" är på plats till altanen så ösregnar det ute. Visserligen är halva altanen under tak, men det är också så kallt att jag vet att jag kommer att frysa. Det blir ju så när man inte kan röra sig vettigt. Så jag får se om det blir nåt altanbesök senare eller om jag måste vänta tills det blir sol igen..... Skulle gärna vilja gå ut i trädgården också, men är rädd för att det blir för knepigt att vingla runt några meter med en käpp och att åka rullstol i gräs är inte att tänka på. Så än så länge får jag nöja mig med att titta ut bara.....
    KRAM - Susie

    SvaraRadera