söndag 30 september 2018

Sista september

… och hösten är obönhörligen på ingående här på Udden. Det är alltså inte meteorologisk höst ännu.

Pelargoner och Flitiga Lisa blommar för fullt, och det känns tråkigt att riva upp och kasta bort, men vi konstaterar att det mest troligt kommer att bli frostnätter innan vi kommer hit nästa gång. En del pelargoner ska jag övervintra, men absolut inte alla. Det finns det inte lämplig plats för. Jag har försökt - förrådet hemma har varit extra rörigt och skräpigt, och i slutänden har jag ändå fått köpa nya. Det är ju faktiskt ingen större ekonomisk uppoffring (en kasse med tre stycken för under hundralappen), utan det är mest känslan av att övervintra skötebarnen och få större och kraftigare exemplar till våren.












Jätteglad är jag över mitt lilla, fina olivträd, som jag köpte för ett och ett halvt år sedan. Jag var övertygad om att det var heldött nu i våras och var på väg till komposten med det, när jag såg att det kanske, kanske trots allt hade överlevt vintern. Det mådde ju så gott i stugan där vi håller ca tio grader när den står tom, men att sedan plötsligt stå i 20-25 graders värme, som det blev bland annat under julhelgen, gillade det inte. Nu ska lilla trädet få bo i uterummet i nyinköpt frigolitkruka och lite annan isolering.
Hösten är ju skördetid. Här har vi inte så mycket att skörda, men kantarellerna på tomten kom upp även i år. Härligt att ha dem på egna tomten så att de kan få stå i fred på tillväxt. Lite kryddor klipper jag också och hänger upp på tork – dragon, salvia och timjan. Basilika har jag frusit in lite av. I ärlighetens namn blir det inte av att använda särskilt mycket av detta under vintern, men jag gillar själva - väldoftande - hanteringen.
I morgon ser det ut att bli hyfsat svaga vindar, så då ska båten tas upp i marinan inte så långt härifrån. Tyvärr kan vi inte ta upp den på egna stranden. Idag har det varit ganska varmt och skönt när man jobbat i solen och i lä, men riktigt iskalla vindar på andra sidan huset. Alltså: Dags för säsongens första brasa! 

Höstliga hälsningar från Udden!

2 kommentarer:

  1. Dina sysslor liknar mina i dessa dagar. Vi har haft ett par frostnätter denna helg. Inte särskilt många grader under noll. Många växter står opåverkade. Men en del får åka med hem för övervintring på inglasad balkong. T.ex. den afrikanska blå liljan, som fyller fem år till våren.

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör de verkligen - och dessutom skrev jag en kommentar till ditt inlägg precis samtidigt som detta poppade upp😂

    SvaraRadera