tisdag 2 januari 2018

Tulpantid!

Amaryllis och hyacinter hör julen till, men när det nya året börjar ska TULPANERNA in. Färgglada ska de lysa upp tillvaron i detta gråväder som vi fortfarande kämpar i - åtminstone vi här i Stockholmsområdet.


Det har varit kontrasternas helger. Julhelgen på vår udde, som var helt öde. Inte en bil, inte en lampa i något annat hus än vårt. En mysig julhelg. Nyårshelgen 2-300 meter från Observatorielunden i Stockholm. Där var det INTE öde och mörkt! En kul helg med glitter och ljus, liv och rörelse.

När vi lägger ytterligare ett år till handlingarna gör jag en liten summering av året som gått: ett bra år på det privata planet. Nära och kära är friska och aktiva, tack och lov, vi har kunnat göra flera kortare resor, förutom de vanliga långa vistelserna på Kreta, och vi har haft rätt mycket tid till att träffa goda vänner. Det blir viktigare och viktigare, tycker jag.


Vad förväntar jag mig av detta nya år? Inget revolutionerande. Vad hoppas jag på? Givetvis, som alla andra, i första hand att familj och vänner ska få vara friska! Vad fruktar jag? Tyvärr kan den listan göras lång, för jag känner mig faktiskt mer rädd och orolig ”på det stora hela” än någonsin tidigare. I Nordkorea härskar en livsfarlig man, USA:s president skickar gång på gång mitt hjärta upp i halsgropen, våld, utanförskap, ”vi och domtänkandet” i lilla Sverige ökar lavinartat med mera.

MEN vi går mot ljusare tider, och jag längtar efter att få stoppa ned frön och plantor i små krukor. Säger som kära Pollie: ”Roll on spring!". Så - nu har jag i alla fall försökt avsluta med en lite mer positiv vändning.


GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar