torsdag 20 december 2018

En vit jul...

… ser vi ut att få i år - i alla fall om prognoserna håller (hoppas, hoppas). Det blir så ljust, rent och fint, d v s så länge man håller sig utanför city och borta från de saltade, moddiga vägarna. Och det gör jag i möjligaste mån! 

Det blir jul hemma i år. På de 40 år vi bott i huset har vi bara firat två julhelger på annan adress, och en av de gångerna var förra året då vi var ute på Udden. 

Lite förberedelser har jag gjort, men inte så rasande mycket. Jag fixar hellre med blommor och lite pynt än med matlagning, men köttbullarna står på min göralista. Det är något som jag annars aldrig gör (finns goda i frysdisken), men sedan min mamma gick bort för rätt många år sedan har den uppgiften - och hennes recept - hamnat hos mig. Hon stod i alla år för köttbullarna och sillsalladen. Det är osigt och geggigt, och mina köttbullar blir ALDRIG runda och fina. Större och större blir de också ju längre jag håller på att trilla. 

Min betydligt mer matlagningsintresserade svägerska (och hennes sambo) kommer för första gången att fira julafton och juldag hos oss. ”Säg vad jag kan fixa till julbordet!”, sa hon. Och i samma andetag: ”allt UTOM köttbullar för den smeten befattar jag mig inte med”. Så var det med det! Hoppet släcktes snabbt och grymt.
Men nu ligger i alla fall mina fula, men mycket goda, köttbullar i frysen sedan flera dagar!

Till jultraditionerna hos oss hör också diskussionen om julgran. NU kan vi väl äntligen köpa en plastgran, tycker B. Det har han sagt i alla år, men sonen och jag har vägrat. Enda anledningen till det skulle vara allergi hos någon i familjen - och det har vi inte, tack och lov. Å andra sidan är B mycket miljömedveten och -engagerad, och nu återkom, tidsmässigt mycket lämpligt förstås, ett inslag i radion om plastgranarnas negativa miljöpåverkan. End of discussion! Men - egentligen tror jag att vädjan om plastgran är ett litet ”julspel”. Granen ÄR inköpt...

Men det finns annat än juliga aktiviteter. Igår såg jag Bohemian Rhapsody på bio. Det är en musikfilm om rockbandet Queen och framför allt om Freddie Mercury. Rami Malek var fullkomligt lysande i rollen som Freddie! Om ni inte redan har sett den - gör det!

Jag tror knappast det blir något mer inlägg från mig före jul så jag önskar er en riktigt

GOD JUL 
J



2 kommentarer:

  1. Och köttbullarna gör du förstås i ugnen. Då slipper du oset.

    God Jul!

    SvaraRadera
  2. Har testat det också, men då blir de ju ännu fulare! Antagligen för att man inte kan skaka pannan?

    SvaraRadera