söndag 7 oktober 2018

Brittsommar

.. "uttrycket brittsommar hänger samman med Britta och Birgitta som har namnsdag den 7 oktober", läser jag, och nog har vi riktigt brittsommarväder idag!

I fredags lämnade vi Udden och åkte hem. När man inte jobbar kan man lugnt och stressfritt åka MOT helgfirarköerna från Stockholm. Vi åkte genom ett färgsprakande, vackert sörmländskt landskap - rätt nöjda efter att ha gjort det mesta av vinterförberedelserna på Udden. Altanerna gapade nu ödsligt tomma, och båten var ordentligt täckt och tryggt förtöjd i stora eken.

Hemma är det som väl är inte så mycket att ta reda på. Jag har klippt, rensat och komposterat en del och till min överraskning fått glädja mig åt att det fortfarande finns lite blommor i lilla trädgården. Tidigare har jag presenterat "sommarens sista ros". Där var jag lite för snabb i vändningen. Det finns ytterligare rosor - och t o m en del knoppar. Kärleksörten blommar också med ovanligt intensiv färg.

En orsak till att vi åkte hem just nu var en inbokad middag med goda vänner, tillika gamla klasskamrater, från norr. Förutom en härlig middag blev det prat, prat, prat i många timmar. Mycket gamla minnen, och mycket uppdaterande om gemensamma bekanta. Det är så härligt att få umgås med någon som man känt sedan man var sex år! Vi kände varandras föräldrar (som ju alla är borta nu), syskon och många andra släktingar och vänner. Rätt många år har vi bott långt ifrån varandra, och kontakten har inte alltid varit så tät - men alltid funnits där. Värdefullt!

Mycket reseprat blev det också, eftersom detta par är mycket flitiga och vana resenärer. De har gjort många långresor och rätt nyligen en till Sydafrika med ungefär samma innehåll som den vi nu bokat. Ja, vi har alltså bokat, för sonen och hans hustru hade inget emot denna "födelsedagspresent" och lyckades boka in semester, så nu ser vi alla fram emot ett par februariveckor i Sydafrika! Innan dess är det ju dags för den sedvanligt kretavistelsen för vår del, när vi flyr novembermörkret här hemma. Kanske skulle vi inte ha bokat in den vistelsen - åtminstone inte för så pass lång tid - om vi hade haft afrikaresan bokad. Å andra sidan känner jag att det är lika bra  - ja, bättre - att göra det man kan NU.Tids nog blir man antagligen mindre rörlig. Det gäller förstås alla, men jag tänker förstås lite extra mycket i den riktningen på grund av tidigare nämnda synproblem.

Så - då går vi en ny vecka till mötes. Tiden rusar!
Ha det gott!


3 kommentarer: