OM prognoserna visar sig stämma kommer det att bli vår vädermässigt absolut sämsta november någonsin här på Kreta. För tio dagar framåt ser man nästan bara regn. Heldagsregn omväxlande med dagar med skurar. Vi har förstås upplevt regniga dagar här förr men inte så många utan solavbrott. Det är inte kul! Allt blir fuktigt inomhus. Handdukarna torkar inte och kläderna känns kalla och fuktiga när man tar ut dem från garderoben.
Så vi beslutar oss för att åka på semester! Sydkusten är alltid soligare och stabilare så vi kollar vädersajterna igen. Vi känner inte för att åka jättelångt, och allra bäst ser vädret faktiskt ut ca två timmars bilfärd hemifrån. Vi siktar på MATALA i första hand och packar bilen för några dagars utflykt. Börjar färden i duggregn, kör över bergen och anländer efter knappt två timmar till Matala, där solen steker och värmen slår emot oss. Går ned till stranden, beställer en espresso och tar ett par bilder på de välkända grottorna.

Under romartiden höggs dessa grottor ut för att romarna behövde platser att begrava sina döda på. Längre fram användes grottorna som bostäder av kringströvande herdar. Matala var en rätt okänd, lugn fiskeby till slutet av 60-talet. Då brakade hippiefolket in. De bosatte sig i grottorna, levde på stränderna och det blev under en rad år plötsligt rätt livligt här.
Vi har varit här ett par gånger tidigare på våra rundturer men bara stannat för lunch eller fika. Inte heller nu blir det någon övernattning. Det mesta är stängt för vintern (ingen överraskning) och de som är öppna lockar inte alls. Så vi kör till alternativ två - KALAMAKI.
....och forts följer I nästa inlägg p g a problem m Blogger.
PS. Jag tror att jag tidigare nämnt att Blogger och min iPad inte vill samarbeta så bra. Det irriterar mig, för vanligtvis är jag jättepetig med konsekventa typsnitt, rätt placerade bilder o s v. Nu är det nästan omöjligt att markera text, flytta bilder m m. Antagligen bidrar mina skruttiga ögon också till problemen. Så antingen struntar jag i småfel och layoutmissar, eller så blir det ingenting alls. Så jag kör på!
....och forts följer I nästa inlägg p g a problem m Blogger.
PS. Jag tror att jag tidigare nämnt att Blogger och min iPad inte vill samarbeta så bra. Det irriterar mig, för vanligtvis är jag jättepetig med konsekventa typsnitt, rätt placerade bilder o s v. Nu är det nästan omöjligt att markera text, flytta bilder m m. Antagligen bidrar mina skruttiga ögon också till problemen. Så antingen struntar jag i småfel och layoutmissar, eller så blir det ingenting alls. Så jag kör på!









