onsdag 4 juli 2018

Först ut...

... är pålitliga Jersey Spider - en rätt hög daglilja med stora blommor. Den här mäter ca 17 cm mellan vingspetsarna och är en av mina favoriter sedan starten. Vi lämnade Udden i förrgår och åkte hem för ett dygn - och kom alltså i tid för att hinna se den trots att den är oväntat tidig  i år.

Lavendel är en annan favorit! Jag älskar färgen och även den, som jag anser, milda doften. Medan jag får en del obehag av många starka dofter i parfymer och rakvatten, av pioner, syrener, hägg m m sniffar jag gärna på lavendel. Jag klipper, binder knippor och hänger upp. Inga doftpåsar i garderober och skåp men i uterum, på altaner - ja, lite här och där. Lavendeln i söderläget hemma var fläckvis också klar att skörda - om än inte helt ”fullmatad”, och numera vågar jag gå hårt åt den med sekatören. Det som för många år sedan började med en liten, liten tuss från en grannes lavendel har blivit tre stora, robusta buskar hos mig.
På fler härliga favoriter inom en snar framtid hoppas 


Thalassa



1 kommentar: