tisdag 17 juli 2018

Mina dagliljor

... har inte sin bästa sommar i år. De lider förstås som allt annat av torkan. Blommorna är mindre än förra sommaren, och jag tycker faktiskt att färgerna är mindre klara. Vi är bara i början av blomningsperioden, så det är inte så många som slagit ut ännu. Det verkar som om jag lyckats samla på mig nästan enbart sena sorter. I alla fall har ett helt gäng med Christmas Is slagit ut nu liksom den betydligt snålare spidern Crimson Pirate.



Nu kommer jag att missa massor av dessa favoriter, eftersom det är dags för sommarturen norrut. Jag kommer ihåg hur jag ofta sa’  till mina föräldrar att de ju inte kunde låta trädgården göra dem livegna. Var det inte dags för sådd så var det dags för jordgubbsplockning, plommon- och  äppelskörd m m. Och någon måste ju vattna de fantastiska dahliarabatterna. Min tomt är inte stor,  men jag måste erkänna att jag numera känner liiiite så. ”Du har det i generna”, säger brorsan (som klarat sig ifrån just dessa gener).
Se nu till att få i er mycket vätska i hettan och ha det bra! Nästa inlägg kommer nog ifrån nordliga breddgrader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar