lördag 14 juli 2018

Knöliga, rynkiga och fula...

... men underbart goda - riktigt delikata! Vi grillar en hel del på Udden, framför allt när vi har gäster (vilket är rätt ofta). Dels för att det är trevligt, gott och uppskattat, och dels för att det inte är någon höjdare att steka eller använda ugnen inomhus i denna värme. Igår testade vi något - för oss - helt nytt, nämligen grillade jordärtskockor, inspirerade av ett recept i DN. Något recept behövs egentligen inte alls för detta - ca 30 minuter på grillen. Jag la’ dock först in mitt veto, när vi stod med påsarna med dessa jordiga knölar i affären. ”Ställer mig aldrig och skalar eller skrapar dessa. Det kommer ju att ta evigheter!”.  ”Lugn och fin nu”, svarade B och drog iväg med påsarna till kassan. Hemma tog han fram högtryckstvätten...


Riktigt finrivet citronskal, dragon, flingsalt och smör serverades till, och trots att det serverades såväl majs som zucchini, paprikor och tomater från grillen var det fatet med skockorna som länsades först.


Middagsförberedelser
För övrigt har jag ingenting särskilt att skriva om. Torkan härskar. Det gäller både i naturen och i min ”skrivaridélåda”. Alldeles för många träd fäller gula löv alldeles för tidigt, och det känns som om vattenkannan vuxit fast i handen på mig. Vill ju åtminstone hålla liv i pelargonerna i pytsar och krukor och i dagliljorna, som nu har rätt mycket knoppar. 

I morse var det 26 grader redan vid niotiden. Puh! Då är det skönt att kunna komma ut på fjärdarna, och dessa dagar tror jag att allt som flyter är ute. Att ligga och guppa i en båt, sitta på en klippa eller glida i kanot är underbart - tills DE plötsligt är där. Ett öronbedövande vrooom, och vattenskotrarna förvandlar den stilla viken till ett litet inferno. Vuxna, antagligen rätt välbeställda, (och nästan uteslutande) karlar kör runt, runt, hoppar och leker med dessa vidunder. Vadå - en bitch? Jag?

Ha det gott i värmen!

3 kommentarer:

  1. Spännande tips med jordärtskockorna.

    Våra dagliljor verkar redan ha blommat ut.(?)

    Vattenskotrar är ett otyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ”vanliga, gammaldags” dagliljorna har vi också rätt gott om, och dem njuter vi av en kort period ung vid midsommar (normala år). De har funnits vid stugan i decennier. De jag börjat samla på mig är betydligt senare, även om de förstås redan blommat länge i England (sydkusten).

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera