måndag 7 januari 2019

Det nya året började...

… riktigt bra med en härlig Trettonhelg - omväxlande och rätt intensiv. Helgfirandet inleddes med att vi på fredagen plockade upp svägerskan från Mora, som anlände till Cityterminalen. Det blev promenader, mat och prat, prat till sena kvällen. På lördag eftermiddag hade vi biljetter till "Såsom i himmelen" på Oscars på Kungsgatan. Den teatern är så vacker och charmig, och vi hade jättebra platser i mitten av första raden på balkong. Perfekt sikt - men aj vad dåligt benutrymme. "Det är ju som på en charterkärra", knotade en långbent svåger. Föreställningen har fått fantastiska recensioner, och för en gångs skull har "proffsrecensenter" och vanlig publik varit överens. Högsta betyg. Våra förväntningar var alltså skyhöga. Sånginslagen var helt suveräna, skådespelarprestationerna likaså, men framför allt under första halvan var det lite "buskisvarning", tycker jag. Lite väl mycket klamp, smockor och igensmällda dörrar (typ sängkammarfarser). Det drog ned mitt betyg något.

Nu vidtar den grå vardagen... fast just idag har det faktiskt varit lite sol. Så skönt! 
Vad detta nya år ska bära med sig vet man ju inte, och det är säkert bra. Vad jag gjorde 2018 har jag i alla fall koll på, och om minnet sviktar finns ju bloggen... Inspirerad av många andra bloggare gör även jag en liten sammanfattning av 2018: 

Vi har goda vänner som sedan fem-sex år tillbaka flyr januarihalkan här och åker till Gran Canaria. Där stannar de rätt länge, och vi är inte särskilt svårövertalade när de vill ha sällskap. Så i mitten av januari förra året åkte vi dit - igen.  Behagligt klimat, god mat (så mycket härlig fisk) och vacker natur. Men en vecka är tillräckligt för oss.












I slutet av februari åkte vi upp till Kiruna med omnejd för att umgås med syskon och få uppleva riktig vinter. Ishotellet besökte vi också förstås. Även om vi varit där många gånger är det fascinerande för det är ju - av naturliga skäl - nytt och annorlunda varje år.

I april är det ju påsk, och är det påsk så är det Kreta som gäller. Två härliga veckor med fint väder, traditionellt påskfirande och trevligt umgänge med såväl kretensiska som engelska vänner. Vi tjuvstartar med våren.

Jag sätter punkt här och fortsätter med resten av året i nästa inlägg. Annars hinner det här inlägget bli gammalt innan jag publicerat det.
Ha´ det gott!

PS. Jag har lagt till en blogg på min lista - Lena i Wales - som jag följt ett tag. Intressant läsning och massor av fina foton. DS





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar