onsdag 20 mars 2019

Konst på längden och tvären


Äntligen kom vi iväg till Liljevalchs och Vårsalongen. Det var ”i grevens tid”, för den utställningen pågår bara några dagar till, och igår var det vår sista möjlighet att hinna se den. Jag tycker om Vårsalongen för att det är så otroligt omväxlande. I år ställer 136 konstnärer ut med alla möjliga tekniker och på/med många olika material.

Väldigt snart träffar jag på en akvarell som känns väldigt välbekant för mig. Den heter ”Vintergata” och är målad av den duktiga kirunakonstnären Ann-Louice Abrahamsson. Här känns det som om jag gått många, många vintereftermiddagar och kvällar. 
Ett par andra favoriter
Träsnitt på tyg - helt underbar! Fredrik Lindqvist
Akryl  Björn Nordström

Inte några jag skulle sätta upp på min vägg, men jag gillade dem. Konstnär: Anders Gabrielsson.


Om man nu inte kan åka in till Djurgården kan man se en guidad tur (film) på ca 15 minuter på www.liljevalchs.se,

Efter att ha vandrat runt rätt länge - och givetvis efter en fikapaus - promenerade vi över Djurgårdsbron längs Strandvägen och vidare till Centralen. Det är ju en promenad som kan vara så härlig, men nu var vinden iskall och vi hade motvind hur vi än gick. Lite frusen och trött i fötterna konstaterade jag i alla fall att det blev en jättebra dag!  

Nu ska jag packa resväskan och ställa mobilens väckarklocka...
Ha det bra!











4 kommentarer:

  1. Jaha - tyyyypiskt. Nu blir det Kreta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nähä du... Fel håll. Sitter nu i Vittangi.

      Radera
  2. Var ju i Stockholm ganska nyss, men hann inte med detta, tyvärr. Skulle viljat.
    Önskar dej en skön sööndag!

    SvaraRadera