torsdag 14 mars 2019

Strålande vackert

... var det i förrgår när vi kom ut till Udden för att ”kolla läget”. Viken (isfri) glittrade, och tanken på sent förmiddagskaffe utomhus infann sig - tills vi steg ur bilen.
Det var iskallt! Det blev ett par slöa inomhusdagar för mig, medan B höll värmen utomhus genom att såga ner alar och sly på lilla strandängen. De skulle annars rätt snart snuva oss på vår sjöutsikt över viken, eftersom alarna skjuter i höjden med omkring en och en halv meter per år. Här kan man prata om växtkraft.

Jag vågade mig bara ut till gäststugans uterum för att titta till mitt lilla olivträd som övervintrar där i en frigolitkruka. Och hurra - det ser ut att må utmärkt. Jag måste nog fråga någon kunnig person hur man ska göra med de grenar som skjutit i höjden. Ska man beskära månn’tro. Antagligen. Ser i alla fall ut att finnas växtkraft här också.


I övrigt stod rengjorda krukor och sålådor där och ropade på att komma till användning. Min synförsämring går lite ryckvis, och i höstas kände jag mig väldigt orolig och ganska säker på att jag knappast skulle kunna hantera frön och småplantor ytterligare en vår. Men se - det bromsade in och fixar sig nog ytterligare ett år. Visserligen spiller, kladdar och tappar jag numera mycket, men än så länge funkar det mesta hyfsat. Så - snart ska jag så!

Och i morgon är det redan fredag igen. En trevlig helg önskas alla oavsett var ni befinner er - och vilket väder ni har!









5 kommentarer:

  1. Olivträd i olivlundar beskärs med jämna mellanrum för att hålla nere höjden och få fler grenar. Det görs efter olivskörden och man klipper hårt. Du har säkert sett det - en olivlund som ser ut som om kriget eller någon sjukdom dragit fram. Hur man gör med olivträd i kruka vette tusan - finns ingen info på nätet?

    SvaraRadera
  2. Det finns säkert info på nätet, och så kan man ju fråga proffsen i handelsträdgården eller växtshopen. Ska göra det nästa gång jag kommer förbi. Jodå, de ”krigshärjade” olivlundarna har jag sett, och när vi skördat oliver på Kreta har träden beskurits just i samband med skörden. Och, som du säger, hårt. Men där finns det ju liksom lite att ta av... Ofta har ”vi” (läs: männen) t o m tagit ned grenar innan de kört ”räfsan” och så har grenarna rensats nere på backen.

    SvaraRadera
  3. Vi ger oss också ut till "landet" i helgen. Gråväder väntas enligt prognoserna. Men, å andra sidan har SMHI haft förr. (Läs: oftast)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fattas ett fel i min kommentar. 😊

      Radera
    2. Fortsätt åka till stugan, det låter så trevligt!
      Bra att det fattas fel😂.

      Radera