lördag 20 juli 2019

Mot Norrbotten

Vi packar bilen (igen), och när vi ska backa ut från tomten står de här charmiga kalvarna precis utanför grinden. Det har varit snålt med besöken i sommar, men kanske har gänget (15-20 kor och kalvar) nu äntligen betat av något annat område och drar sig ut mot vår strandäng och vår del av Udden. Roligt!


Vi lämnar alltså Udden för att åka hem, se över tomten, köra tvättmaskiner och åka upp till Norrbotten för vårt sedvanliga sommarbesök. 

Och för att skörda lavendel, visar det sig... De två buskarna är jättestora och blommorna ”fullmatade” just nu. Jag älskar att hänga upp nya, fräscha buketter varje år i stugan - framför allt på uterummets vita vägg.  Att fjärilar, humlor och bin också älskar lavendel är ju känt, men lite tacksamhet vore väl på sin plats då jag så generöst bjuder dem på detta. Nej, i stället brummar och surrar de irriterat, ja till och med lite ilsket, när jag sticker in hand och sekatör.


Och här hemma har flera dagliljor slagit ut. Jag ber att få presentera Crimson Pirate,
en av mina äldsta dagliljor, som jag tror heter Christmas Is 
och till sist Jersey Spider, från Sway i New Forest

Nästa inlägg kommer från "norr om Polcirkeln" - hoppas jag.


2 kommentarer: