söndag 28 juli 2019

Norrbottensturné

Landar i ett hett Kiruna, och gör en snabbrunda i sta’n för att uträtta några ärenden innan vi kör mot Tornedalen.
Detta är vad som finns kvar av det en gång så ståtliga och imponerande stadshuset.
Efter cirka sju mil kommer vi till Suptallen. Den är K-märkt, och var på hästskjutsarnas tid en plats där man stannade för en sup och för att låta hästarna vila. När jag var barn var tallen ett riktigt riktmärke, som syntes på långt håll. Numera är den mycket lägre än omgivande träd, men en fin och välutrustad rastplats har iordningställts här.


                                  


I dessa trakter stannar B medan jag fortsätter söderut - mot norrbottenskusten. Det är hett - temperaturen ligger kring 30 grader, brorsan har båten i sjön och äntligen kommer jag ut på havet. Underbart!





Efter ett par dygn förflyttar jag mig knappt två mil - till "min" älv. Här flyter Kalix älv lugnt och stilla...





...men den kan minsann vara betydligt vildare som till exempel här i Jokkfall. Den här bilden har jag faktiskt snott från Wikipedia, eftersom mina egna bilder misslyckades totalt.

Hettan här i norr fortsätter när vi styr kosan norrut igen genom små, vackra byar (och rätt många skogstäckta mil också). Nedan den fina bågbron över Kalix älv i Tärendö.





Nästa: tillbaka i Torne älvdal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar