måndag 29 juli 2019

Vilket väderomslag!

Först och främst: finns det någon där ute som använder Blogger tillsammans med iPad/iPhone?
Jag (som enl maken tillhör sekten...) gör alltså det, och ni som läst mina inlägg från resor vet att jag klagat över detta förr. Det är krångligt och det blir FULT så fort jag gör ett litet längre inlägg. När jag lägger in bilder blir det lite si och så, bildtexter kan jag inte placera som jag vill, radavstånd varierar m m, m m. Inga större problem när jag använder laptoppen hemma (PC trots sekttillhörigheten), men den har jag inte med mig på resande fot. Blir tidvis så frustrerad att jag är nära att ge upp - men gillar ju bloggandet. Ingen hjälp hittar jag på nätet heller. Är det kanske så att just Blogger inte är anpassad för Apples produkter? Alla tips mottages med tacksamhet. Och - nej - jag klarar inte längre av HTML-kodningen. För gamla kunskaper och för dålig syn.
——-
Vid Torne älv. Ända till igår eftermiddag har det varit så hett här norr om polcirkeln att vi hållit på att smälta bort. Så hett att jag, släktens badkruka, hoppat i Torneälven utanför stugan som ligger på en holme i ett sel. Det är alltså ingen liten uppvärmd vik utan rätt ”stort” - och kallt - vatten där. Men tänk - det var riktigt skönt när jag väl kom i och framför allt efteråt. 





Idag har vi inget behov av svalkande bad. Jisses, vilken skillnad. Det är grått, blåsigt och 12 grader. Ett par semestrande släktingar hade bokat en dag på islandshästar uppe i Nikkaluokta (”nedanför” Kebnekajse) och jag var väldigt nära att hänga på men bokade trots allt inte. När de gav sig av i morse noterades +0,5 grader i Nikka. Dunjacka på. 

Nu är det snart dags för hemfärd efter en härlig vistelse i Norrbotten. Först blir det dock ett par dagar i Kiruna - som vanligt.




4 kommentarer:

  1. Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt tekniska problem. Hoppas någon annan kan.
    Vart tog lagom vägen? Antingen för varmt eller för kallt.
    Hoppas dock att ni får en fortsatt trevlig vistelse i norr!

    SvaraRadera
  2. Lagom tycks inte existera utan har ersatts av ”antingen/eller”. Ännu kallare idag men fortfarande torrt. Vi har det fint, tack, och biljetterna till UK är bokade...

    SvaraRadera
  3. Jag bloggar rätt ofta från mobilen. Men så har jag ju en riktig mobil, förstås. Jag använder heller inte Bloggers app så ofta. Istället klickar jag in webbversionen av bloggen och skriver inläggen precis som på datorn. Då kan jag också lägga bilderna var jag vill och skriva bildtexterna.

    Mina fem senaste inlägg är gjorda på mobilen. En Samsung. 😉😎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog tyvärr så att blogspot.com inte funkar särskilt bra med iPad. Jag använder inte heller appen. Alternativen blir att byta platta, byta ”bloggplattform” eller strunta i det.

      Radera