söndag 5 april 2020

Stugskam och tappade sugar

Förra året brottades våra samveten med flygskam. Nu är det STUGskam som råder. Både B och jag tillhör, som sagt, riskgruppen och ska hålla oss hemma. Vi är privilegierade, har en stor altan och en liten tomtplätt så vi kan vara utomhus, men, oj, vad vi längtar ut till Udden. Det är nu nästan ett par veckor sedan vi åkte därifrån efter bara fyra-fem dagars vistelse. Vi behöver visserligen inte träffa andra människor där ute, men vi har ändå beslutat oss för att stanna hemma nu. Eftersom vi måste lämna Stockholmsregionen blir det Nyköpings sjukvård som belastas OM ”något” skulle hända. Vi kan ju ramla på berget, få blindtarmsinflammation eller något annat. Vi skulle inte heller kunna ta oss hem om B av någon anledning inte skulle kunna köra. Det är sådana här gånger som jag verkligen lider av att inte längre kunna köra bil! 

Lite surt känns det också att som nollåtta plötsligt pekas ut som persona non grata. På Österlen och på Gotland vittnar bekanta med fritidshus om att lokalbefolkningen tittar riktigt snett på dem. De är pensionärer som även normala år flyttat ut i mars/april och som den senaste tiden isolerat sig hemma för att försäkra sig om att vara smittfria. Jag förstår orsaken, men ändå... De, liksom vi, betalar visserligen inkomstskatt i hemkommunen, men i stort sett alla andra inköp, restaurang- och kafébesök m m, m m i ett halvårs tid görs i fritidskommunen.

Men, jag upprepar det som blivit litet av mitt mantra nu: lyxproblem

En fördel med att befinna sig här på hemmaplan är att vi relativt enkelt kan handla våra matvaror på nätet och få hemkörning. Ja, ”relativt enkelt” är orden! Inför första beställningen visade det sig att leveranstiderna från ICA, COOP, Hemköp låg på 9-10 dagar. OK, vi är hyfsat bra på att planera, så det borde ju gå att få rutin på detta! Så kom då dagen för leveransen - och ett par timmar före ETA kom ett SMS. Tyvärr kan x, x, x och x inte levereras. Vi fick EN GURKA av allt det vi beställt från frukt- och gröntavdelningen. Blev till att ringa sonen. Det ska bli väldigt spännande att på torsdag få se hur vi ska få ihop påskhelgens måltider.  Vad utgår från den beställningen? 
Systembolaget verkade vara pålitligare (fast resultatet har vi ju inte sett än). Där framgick det i alla fall om en produkt var slut i lager redan när man klickade på den. Spännande att se om vi får det vin vi har beställt till laxen o s v.

Tänk, vad mycket man/jag skulle kunna göra nu - sån’t som annars inte blir gjort för att vi är på Kreta i april. Skulle ju kunna så lite frön t ex. Nej, jord, krukor och de små växthusen är ju på Udden. Putsa något fönster eller sortera i lådor och garderober. Fy, orkar bara inte. Baka matbröd. Finns ingen jäst i butikerna, och jag vägrar slåss mot kletig surdeg. Är inte detta med jästen konstigt förresten? Det borde väl märkas på mjölhyllorna också att all jäst tagit slut? Det gör det åtminstone inte här.

Nej, just nu känns det som om någon tryckt på en pausknapp och ställt hela livet i vänteläge. Ändå är vi så lyckligt lottade att ingen i vår familj, släkt eller vänkrets blivit sjuk. Så skönt att Bs äldsta (och numera lite sköra) syskon bor uppe i lilla norrbottenssamhället, som än så länge inte har några registrerade covid19-fall. Å andra sidan har de inte heller några intensivvårdsplatser på nära håll. Vår marsresa avbokade vi ju, men måtte vi kunna åka upp till dem i sommar.

Tack och lov för Internet! Nog är det fantastiskt att kunna ha så tät kontakt med vänner oavsett var de bor. Jag byter några meddelanden med min väninna i England och får följa med ut i hennes trädgård, får några ögonblicksbilder från familjen på Kreta och byter några ord i chatten med svägerskan när vi spelar wordfeud. 
När jag pluggade franska i Schweiz i ungdomen fick jag lov att gå till telegrafstationen i Lausanne och be dem beställa ett samtal till mina föräldrar! Det ni - så gammal=erfaren är jag!

Sköt om er nu!












8 kommentarer:

  1. Här finns ingen stugskam. Tack och lov. Vi har "bosatt" oss här och åker in och handlar i Råneå, när det behövs. Jag (+70) kör. B (66) får gå in i affären. Till stan åker vi på utflykt över dagen för att tömma brevlådan och titta till hemmet och "odlingarna" vi har där.

    Men vi håller oss ju inom kommunen oavsett var vi sover.

    Sköt om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så är ni ju inga 08-or! Brorsan m fritidshus i Båtskärsnäs har ju också ett stort område att röra sig i och håller sig fortfarande i samma sjukvårdsregion. För kirunaborna hamnar ju oftast i Sunderbyn i alla fall.
      Ha det gott, ni med!

      Radera
  2. Som infödd österlening måste jag "försvara" österlenborna lite. Simrishamns kommun är en av de fattigaste i Sverige med den äldsta befolkningen. Det hjälper inte att de som har fritids- och sommarhus handlar i affärer osv. Kommunen behöver få in skatteintäkter. Ändringen av fastighetsskatt till staten till fastighetsavgift i den kommun huset ligger var ett steg i rätt riktning. I Simrishamns kommun fasar man för hur man i framtiden ska klara hemtjänst och -sjukvård och vårdcentralerna är överbelastade på sommaren. Man kan bara hoppas att de som bosätter sig i sina fritids- och sommarhus också folkbokför sig i kommunen.
    Region Skåne sitter knivigt till för Skåne har ju fler "sommarparadis" och en åldrande fastboende befolkning = mindre pengar till sjukhusen.
    Här har vi förlängt utegångsförbud. Vårvädret har inte varit någon höjdare, men många fina vandringsdagar har det varit, men de får jag ju inte använda.
    Ha det gott och var rädda om er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joooo, jag vet ju...och problemen med åldrande befolkning även i andra (glesbygds)områden är jättestort. Självklart bör man vara skriven där man har sitt fasta boende. Men, som du säger, även i normala tider kan ju fritidsboende bryta ben och få infarkter och belasta vården. Det jag ser och hör nu är alltså pensionärer som, liksom jag själv, isolerat sig hemma en längre tid, beställer mat med hemkörning och förflyttar sig till stugan i egen bil. Främst för att kunna vara utomhus på den egna tomten. Men det ÄR ju inga normala tider nu...
      Sköt om dig, du med!

      Radera
  3. Hej på dej! OrdOdlaren Märtha här. Jag hittade din blogg till slut! Det är klart att du får sätta mig till din blogglista! Jag kommer att börja följa dig också - vet inte om jag hittar rätt "knapp", men det ordnar sig! Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack OrdOdlaren Märtha och Glad Påsk önskas dig också!

      Radera
  4. Jag har mycket svårt för all denna skam som man ska beläggas med i Sverige. Något mycket konstigt för mig.
    Kan förstå ert dilemma.
    Generellt tycker jag att man ska hålla sig inom sitt eget geografiska område för att inte sprida smittan. Lite skillnad tycker jag dock att det är om man för en längre period "bosätter sig" i sin stuga och isolerar sig där. Inte handlar, inte umgås med andra. Förutsättningen är att man kan ta sig dit och därifrån på ett säkert sätt.
    Att däremot åka till isolerade delar som Gotland eller till fjällen för en vecka verkar helt galet.
    Hoppas trots allt att ni får en fin påsk hemmavid.
    Pasg hapus!

    SvaraRadera
  5. Önskar er också en Glad Påsk!
    Tänk, om det hade varit en normal vår hade jag kunnat imponera på min walesiske granne på Udden :-)

    SvaraRadera