söndag 17 juli 2022

Bland dagliljor och kossor

Dags för en kort uppdatering från mig. Jag har spenderat väldigt lite tid ute på nätet den senaste tiden, då vi faktiskt haft ovanligt mycket inbokat och varit mer sociala än på länge. Jag har förstås som alltid läst blogginläggen hos er som jag följer även om jag inte kommenterat! 

Vi har haft härliga dagar på Udden - underbart väder, ett par trevliga fester och besök av familj och släkt. Bs syster har varit hos oss flera dygn, vilket befriade B från disken! Men nu är min hand väldigt mycket bättre så snart får/kan/måste jag nog börja såväl dammsuga som diska … 

Nu har sonen med hustru tagit över Udden och vi landade igår i Kiruna. Befinner oss nu i Bs hemby ca sju mil därifrån. Vädergudarna var nog inte uppdaterade om att vi skulle komma en vecka tidigare än vi brukar, för vi möttes av hällregn och ca 10 grader. Vi brukar alltid ha kanonväder, men nu ser prognosen minst sagt dyster ut. Hoppas verkligen på några dagar med uppehållsväder. Vi vill gärna besöka nya Kiruna som växer upp i rekordfart. Spännande! Och så vill vi åka ut till vår holme i Torne älv och titta till stugan. 

Dagarna innan vi åkte började dagliljorna slå ut. Som vanligt kommer jag att missa en hel del, men dessa har jag hunnit se och fota dagen innan vi reste. Det blir ungefär samma som förra året, men rubriken på min blogg förpliktigar ju.

Frösvidal - första gången i blom hos mig

Christmas Is

Mary´s Gold

De dagliljor som slår ut hemma ”i sta’n” kan jag förresten hålla koll på! På midsommaraftonens eftermiddag ringde nämligen våra mobiler när vi som bäst förberedde middagen på Udden. ”Larmet har gått på en altandörr” meddelade larmfirman och frågade: ”ska vi skicka en bil?”. Suck! Lite oroligt kändes det medan vi väntade på besked. Vi visste att närmaste grannarna var bortresta så vi kunde inte be någon titta in på den insynsskyddade tomten, men vi visste också att larmet kan utlösas av annat än inbrott. Efter ett bra tag fick vi meddelandet att inget misstänkt syntes. Direkt efter hemkomsten monterade vi därför upp en övervakningskamera som bjöd på två mycket positiva överraskningar: jättelätt att ansluta till mobiler och padda (!) och fantastisk bildkvalité. Förhoppningsvis kan vi nu stoppa jättedyra utryckningar vid ev falsklarm. På köpet kan jag se vad som händer i rabatterna.

Tillbaka till Udden! Äntligen har bonden släppt ut korna från inhägnade hagar så att de får ströva fritt. Så mysigt varje sommar när cirka 15 kor och kalvar har kommit på kvällsbesök. Men oj, vilket brölande och råmande vi hörde första kvällen. En lång rad kor passerade på väg ned mot sjöängen. De var inte 15 i år - snarare mellan 75 och 100. Några av de smartare upptäckte regnvattnet som samlats i plastfickor på byggmaterial utanför vår grind. Friskt, gott och bekvämt tyckte de.



Trevlig fortsättning på högsommarmånaden juli!




8 kommentarer:

  1. Är det Hereford-kossor, alltså köttboskap? Lär vara synnerligen gemytliga, minns en granne som använde en som "ridhäst", han var en av de första som hade den rasen i Finland. Hoppas ni får sommarväder i norr - jag önskar mera regn här, men...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om man kunde dela med sig. Här fick vi 34 mm senaste dygnet. Uppehåll just nu, men det är nog ytterst tillfälligt.
      Ja, sedan några år har ”vår” bonde bara köttboskap. De flesta är Hereford, men det finns några andra raser också i gänget. Som många andra avvecklade han mjölkproduktionen då bönderna under en period fick så dåligt betalt för mjölken att det inte var lönsamt.

      Radera
  2. Som vanligt, det är OrdOdlaren som kommenterar...

    SvaraRadera
  3. Vilka fina kossor ni har!

    SvaraRadera
  4. Ja, inte våra förstås, men det är så trevligt att de strövar omkring fritt utanför vårt staket.

    SvaraRadera
  5. Kul att höra din åsikt om nya Kiruna, när du samlat intrycken. Är rädd att du blir besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Bert. Var ju där förra sommaren och tyckte att det redan då var förskräckligt! Nu har jag liksom inte så mycket att bli besviken över. Därför håller jag mig till ordet ”spännande” - att se hur en ny stad så snabbt växer upp. Men denna förtätning, denna placering! Så långt ifrån vårt gamla, unika Kiruna - på alla sätt!

      Radera