söndag 24 juni 2018

Mot mörkare tider...

för sommarsolståndet har passerats. Midsommar är vederbörligen firad med sillar, snapsar, jordgubbstårta - och en hel del annat. Goda vänner, goda viner och lite fotboll (med mindre gott resultat). Och tänk vad glad man blir när vädret överraskar och struntar i prognoserna. Vännerna startade i regn i Stockholm rätt tidigt på midsommarafton, och kom hit ut till strålande sol på Udden ungefär en och en halv timme senare. Lite växlande molnighet har det varit och lite svala vindar men mycket sol och många härliga timmar på altaner i lä. Någon midsommardagsbåttur lockade dock inte, eftersom det var för blåsigt och skvalpigt för att det skulle vara njutbart.



Men ”Sommar” har börjat, d v s programmet som sänts i radion så länge jag kan minnas - och enligt Wikipedia sedan 1959. Väldigt ofta har det varit underhållande och intressant att lyssna på, men nog tycker jag att det verkar ha blivit allt svårare att hitta sommarvärdar som har intressanta liv och/eller karriärer att berätta om. Eller är det jag som blivit äldre (jo, definitivt), fyrkantigare, mer svårroad m m? Men en person på 20-25 har ju sällan så mycket i bagaget att det fyller ett program utan att bli en privat självrannsakelse. Kanske egen terapi? Jag lyssnade i alla fall på dagens program med Bianca Ingrosso. HUR intressant är det för lyssnaren att i detalj få reda på hur hennes stackars mamma låg i fosterställning på golvet och grät? Känns nästan pinsamt privat, tycker jag. När hon sedan gick över till att långrandigt beskriva hur, när och varför hon spydde p g a sin bulemi (jag förringar inte sjukdomen!) slog jag av radion, tog i stället fram läsplattan och klickade fram...


Elana Ferrantes bok ”Det förlorade barnet”. Det är den fjärde och sista delen som ska knyta ihop de fyra böckerna i hennes Neapelserie. Den kom ut förra året (tror jag) men det har inte blivit av att läsa den tidigare. Det ser jag fram emot, och återvänder därför till Neapel nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar