lördag 24 november 2018

Från lugnet till storstadspuls

Vilken skillnad! Från jättelugna byn på Kreta landar vi i Aten. Vi ska nu, som fem gånger tidigare, spendera tre dygn här på hemväg. Eftersom man ändå inte kan flyga direkt till Sverige vid den här tiden på året passade vi på att upptäcka Aten i november 2013. Det gav verkligen mersmak så vi har fortsatt med detta varje höst med undantag för förra året.

För att komma från flygplatsen till vårt hotell måste vi byta tunnelbana vid Syntagma, och det är alltid en pers med vår stora packning. Fullpackat med folk (och ficktjuvarnas Eldorado). Nåja, vi åker bara en station, och efter en liten stund är vi framme vid hotellet. Här, på Airotel Parthenon, har vi bott fyra gånger. Perfekt läge och trevlig personal. Allt har alltid fungerat perfekt, men nu fick vi verkligen problem! Eleni i receptionen känner igen oss och hälsar glatt ”välkomna tillbaka”. Sedan ser hon mer och mer konfunderad ut. Det finns ingen bokning för oss! Jag visar upp min mailväxling med bokningen, där jag skickat in alla begärda uppgifter om kreditkort m m. Personen på bokningen nekar till att ha fått dem, och menar att den bekräftelse jag fått tidigare inte gäller, då jag fick den en dag innan jag skickat in ovannämnda uppgifter. Det var bara en bekräftelse på att det fanns rum, meddelar hon via Eleni. En jättestor turistmässa i stan innebär att det inte finns ett hotellrum att uppbåda för natt två och tre. Eleni är förtvivlad och börja ringa runt och leta hotellrum, medan vi kastar oss över Booking.com. En timme senare har vi bokat en lägenhet ett par hundra meter från hotellet. Det blev alltså en hyfsat bra lösning, men lite extra stökigt att byta efter en natt, och så hade vi faktiskt sett fram emot några hotelldygn.
Rätt surt kändes det också förstås, men som så ofta är det ju inte rätt personer man träffar och kan skälla på. Eventuellt blir det ett bitskt mail till bokningsansvarig när jag kommit hem.

Nåja, ut i Aten. Det är en häftig stad med hur mycket som helst att se. Kontrasten mot lilla, halvsovande kretabyn är enorm. I Aten kan man verkligen tala om storstadspuls, med trafikkaos och myllrande folkliv. Men också jättelugna promenadvänliga gator i samma kvarter.
Vi har varje år planerat att besöka Benaki-museet, Greklands äldsta, men det har inte blivit av. Mest för att vi alltid haft perfekt utomhusväder, och det museet nog ”kräver” att man sätter av många timmar. Nya Acropolismuseet besökte vi 2013, och många mindre museer har vi avverkat. Ett av de absolut trevligaste var förresten Musikmuseet. I övrigt har vi promenerat kors och tvärs, upp på kullarna med de häftigaste utsikterna, i parkerna, i Pireus m m.
Nu var i alla fall Benaki högst på priolistan, och det var inte en dag för tidigt. Så otroligt intressant! Perfekt upplägg och blandning för mig, som blir lite uttråkad av att gå igenom sal efter sal med 3-4000 år gamla amforor, krus och skärvor. Jag går väldigt gärna på etnografiska museer, och på Benaki finns en härlig utställning av bland annat klädedräkter. Konst i alla dess former - skulpturer, konsthantverk, måleri från forntid till tidigt 1900-tal.



Nu laddar vi för ytterligare några intensiva dagar i Aten. Fortfarande har vi perfekt storstadsväder.





2 kommentarer:

  1. Aten har jag aldrig besökt trots mina många resor till Grekland. Vet heller inte om den stan lockar mig. Jag är inte mycket för stimmiga storstäder.

    SvaraRadera
  2. Förstår det, för vi är inte heller några storstadsmänniskor. Har t ex inte varit i London på evigheter trots årliga resor t England. B är dock väldigt historieintresserad så vi gav Aten en chans, och blev förvånade över att vi båda tyckte det var så trevligt. Kontrasterna är så häftiga! En tvärgata in från den stimmigaste gatan kan man hitta de mysigaste promenadkvarter.

    SvaraRadera