tisdag 30 januari 2018

Terrorist eller...

Terrorist el mördare? Sedan igår har varje nyhetssändning berättat om att förhandlingarna inför rättegången om terrordådet på Drottninggatan startar idag. Dokumenttravarna uppgår tydligen till drygt 9.000 sidor, och rättegången väntas pågå fram till någon gång i maj. Många jurister är inblandade, och att det blir en mycket kostsam rättegång förstår man ju.

Jag förstår också att brottrubriceringen är viktig, men samtidigt skriker mitt känslomässiga jag: ”Vad spelar det för roll?”. Ett antal helt oskyldiga människor dödades! De flesta av oss ser säkert den lilla flickan framför oss – hon som inte ens fick bli tonåring. Det borde inte kunna bli något annat än lagens absolut strängaste straff! Oavsett syfte, alltså. (Nej, jag är inte för dödsstraff!).

Den fredageftermiddagen i april höll jag på att lägga sista handen vid kretapackningen, när B, som alltid går omkring på tomten med radiolurar i öronen, kom inspringande och berättade. Förvissade mig om att ”de mina” var någon annanstans, och sedan följde förstås nyhetsbevakning. Morgonen därpå på Arlanda – riktigt kuslig stämning med synligt tungt beväpnade poliser överallt. Så sårbara vi är! Den tanken har jag ofta burit med mig sedan självmordsbombaren sprängde sig själv i luften på Bryggargatan för drygt sju år sedan. Detta hände bara ett hundratal meter från min arbetsplats, och varje dag passerade jag ett av de folktätaste områdena i sta´n – hörnet vid Åhléns stora entré. 

Som jag började årets bloggande: det är en skrämmande värld vi lever i! Men nu är det den enda värld vi har, så vi får lov att försöka göra det bästa av tiden här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar