lördag 16 december 2017

Adventsmys, julbak - och tiggeri

En vit jul...
lär vi inte få, men vi tänder ljusstakar och stjärnor och vinklar persienner lite lagom, så att vi inte ser det grå-brun-trista där ute. Förra helgen var det åtminstone lite vitpudrat. Nej, jag ska inte klaga – är ju egentligen så lyckligt lottad. Både B och jag har syskon i absolut snögaranterad del av Sverige, där vi är välkomna. Vännerna på Kreta undrar: "Varför åker ni hem nu, när vi ofta har 15-20 plusgrader på dagarna? Kom hit!". Men, nej, julen vill vi fira hemma. 



Igår gjorde jag "Engelsk fruktkaka". Den heter så i receptet, men enligt engelska vänner verkar den inte ha särskilt mycket gemensamt med den fruktkaka som är tradition hos dem. Den är egentligen alldeles för tidskrävande för mig, som har rätt dåligt tålamod och inte är särskilt huslig av mig - numera. Tycker att det mesta i köket ska vara enkelt och gå snabbt, så att jag får göra något annat (= roligare). Men B, som för övrigt står för det mesta av matlagningen, befattar sig inte med kakbak, och sonen deklarerar att "mycket kan du rationalisera bort, men INTE fruktkakan!".



Och även här kommer Kreta med på ett hörn – så klart. I stället för sherryn i kakan blev det en slatt av det hemgjorda kretavinet. Ni vet, det där som kretensarna envisas med att bjuda till maten som sitt finaste vin. Hemgjort, bärnstensfärgat och lagrat på ekfat (tror jag), med en klar dragning åt sherryhållet, och något som vi egentligen inte alls vill ha till maten. Det funkar dock utmärkt till viss matlagning och kakbak.

Efter en inköpsrunda i matvaru- och blomsteraffären kommer jag hem med en obehaglig känsla igen. Hur ska vi förhålla oss till tiggeriet/tiggarna? Det är så fruktansvärt tragiskt och ovärdigt att de stackars människorna ska sitta där, på filtar utanför affärer och systembolag, medan vi passerar med kassar fyllda av godis! En del säger att vi absolut inte ska lägga något i deras muggar utan i stället stötta organisationer. Många hävdar att det är organiserat; att tiggarna i fråga inte själva får något. Jag måste erkänna att jag är vankelmodig. Har ingen rak linje utan har gjort "både och". Håller dock inte med dem som säger att tiggarna måste bort för att de är störande. Ja, de stör våra samveten! "Antastad" på något sätt har jag då aldrig blivit. Svårt det här! Varför gör inte EU något – d v s kollar/kräver att bidragen till hemländerna används på rätt sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar