onsdag 13 december 2017

Doft, lukt eller stank


Det här med dofter är svårt.... Maken B säger ofta uppgivet att jag borde söka jobb som knarkhund, som mögelspanare el liknande, när jag nosar i kylskåp och skafferi och bestämt hävdar att något inte är OK. Detta synnerligen välutvecklade luktsinne, i kombination med att jag får allergiska reaktioner av många starka lukter, gör att doftvärlden inte alltid är så njutbar. Jag tål t ex inte vissa liljor, doftpioner eller häggens blomning. Flera gånger har jag fått be konferensarrangörer bära ut blomsterarrangemang i god tid före min punkt på programmet.

Nu var det julens dofter jag funderade över. De flesta är underbara, och därför bakar jag fortfarande pepparkakor av egengjord deg med mycket kryddor i, vilket mina vänner tycker är rätt bisarrt. De, moderna kvinnor, köper på sin höjd en liten korv färdig deg men oftast färdiga kakor.  Glöggdoften är härlig, liksom den griljerade skinkans och granens. Hyacinter ibland - innan de börjar stinka för mycket. Då åker de ut.

Men NU - nu ska jag steka strömming för senare inläggning. Tidigt? Ja, den hemska lukten måste UR huset i god tid före helgen, så flundrorna får åka in i frysen tills det blir dags. Köpa färdiginlagda? Nej, och åter nej. Det gjorde jag för ett par år sedan från delikatessavdelningen i stora, fina livsmedelshallen. De var svindyra och smakade inte mycket.

Så nu har jag slagit på ugnen (steker i långpannan) och samlar mod och kraft inför det som komma skall.

Jag kan ju inte prata om dofter utan att nämna Kretas underbara dofter som slår emot en på morgonpromenad på våren. Doften av solvärmda kryddväxter. Stopp nu! Jag lär säkert återkomma till detta ämne i vår. Och förresten har det varit ca 19 grader varmt där idag. Så dumt att åka hem till detta gråväder!



1 kommentar:

  1. Pepparkakor finns året runt här i huset. Köpta.

    Men nu till jul bakas Rånepepparkakor. Goda. Annorlunda. Recept finns i min blogg.

    SvaraRadera