tisdag 5 december 2017

Beröm kostar så lite

.... och här kommer därför lite av den varan: svenska bilförare, eller bilförare i Sverige, är så bra på att stanna vid övergångsställen! Helt otroligt bra, konstaterar jag idag - igen - efter förmiddagspromenaden. I Rom har jag fått fingret och i Paris ilskna tutningar och knuten näve när jag försökt kliva ut på övergångsställen. Inte heller i mindre städer utomlands är man särskilt benägen att släppa över fotgängare. Undantag finns förstås, som Palma på Mallorca. Ja, jag vet att det är lag på att stanna här hemma, men ändå... Och förresten, enligt Wikipedia, lär motsvarande lag finnas "i de flesta europeiska länder". Så tummen upp för alla er! 

1 kommentar:

  1. Du får medhåll av mig. Rätt märklig diskussion det där med mobilanvändande vid ratten. Det blir också ett förbud enligt lag. Men "det kan ju polisen ändå aldrig kolla". Nej - och inte heller kollar de att bilförare stannar vid övergångsställe. Men ändå funkar det. (!!!)

    SvaraRadera