onsdag 11 april 2018

Biltur och natur

Jag tröttnar aldrig på Kretas natur. På de dramatiska, karga bergen och djupa ravinerna, omväxlande med ”mjuka” olivlundar och bördiga, grönskande platåer. Allt det där som nu ser så inbjudande, mjukt ut på håll är i och för sig rätt vasst och stickigt vid närkontakt, men vackert är det! Den här årstiden är det som allra vackrast, tycker jag. Vägarna kantas av illande gula ginst och av de rödvioletta, låga fettbladsväxter, vars namn jag aldrig minns. Finns också i vitt. Många olika sorters träd står i blom, och nu är också oleandern på gång - en av mina favoriter. Vi hinner nog se dem i full blom innan vi åker hem. 

Igår körde vi över bergen till sydkusten, något vi alltid gör när vi är här på Kreta. Där har grönska och blomsterprakt hunnit lite längre. Det är ju oftast något varmare på sydsidan, men den här gången behövde vi inte jaga värme eller sol, för det räcker så bra här ”hemma”.

Vi har några favoritställen som vi alltid besöker. Börjar med en dubbel espresso i Chora Sfakia och tittar på folk och båtar. Härifrån går det färjor till flera ställen, bl a till ön Gavdos. Den har vi länge velat besöka, men det har aldrig passat riktigt. Det är nackdelen med att alltid vara här i lågsäsong. Trafik som denna går på lågvarv - två gånger i veckan och med bara två timmar på ön om man inte ska övernatta. Ännu en gång får det anstå.

Men till Frangokastello åker vi alltid. Jag älskar att bada där, d v s i oktober/november när vattnet håller 23-24 grader - inte nu! Jag är en riktig badkruka numera. Kan det bero på att jag gick i simskola i Kalix Älv i fem-sexårsåldern och aldrig mer vill hacka tänder så?! Efter en promenad längs stranden och en stunds solbad blir vi hungriga och beger oss till vårt vanliga näringsställe för en STOR och fräsch grekisk sallad. När notan betalas kommer som alltid någon godbit in. Denna gång en chokladkaka och förstås raki. Även om vi lärt oss dricka denna ädla (hmmm!) dryck blir det bara en liten smutt, och så får vi vänligt men bestämt förklara att vi bilar. ”Och??”, blir ofta kommentaren.

... forts


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar